Komponisten Therese Birkelund Ulvo (f. 1982) får De Unges Lindemanpris for 2015. Prisen er på 50.000 kroner og det er 14. gang at prisen utdeles.
Det er vinneren av Lindemanprisen som utpeker de unges prisvinner. I år går Lindemanprisen til Cecilie Ore, og hun valgte altså Birkelund Ulvo.
”Musikken hennes har originalitet, intensitet og ekspressivitet, men er samtidig blottet for det sentimentale. Birkelund Ulvo har et sterkt engasjement, og det skal bli spennende å følge henne i åra som kommer”, står det blant annet i Cecilie Ores begrunnelse for å gi prisen til sin unge kollega.
Les om årets Lindemanpris HER
Som komponist har Birkelund Ulvo fokusert mest på kammermusikalske verk, men også elektroniske verk og musikk for TV og FILM er representert på verklisten. Birkelund Ulvo var en av MICs to INTRO-komponister i perioden 2010 – 2012.
Therese Birkelund Ulvo har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole og Guildhall School of Music and Drama. Hun har studert med bl.a. Lasse Thoresen, Peter Tornquist, og Diana Burrell.
Her er Cecilie Ores begrunnelse for å gi de unges pris til Therese Birkelund Ulvo;
Kjære Therese!
Jeg har havnet i en privilegert situasjon, ikke bare er jeg blitt tildelt Lindemannprisen, men jeg får lov til å sende stafettpinnen videre til en ung og begavet komponist. Og som du nå vet, falt valget på deg.
Det første jeg hørte av din musikk var det høy-intensive verket Fragile. Komponert i 2007 og som på mange måter kan sies å være både et samspill og en slåsskamp mellom det moderne og det arkaiske, hvor elementer og assosiasjoner til folkemusikken springer inn og ut av et helt ultramoderne uttrykk. Det gjorde meg nysgjerrig på hvem du var som komponist.
I det heterofone Bubbles fra 2010 utforskes et roligere og mer kontemplativt uttrykk før du komponerer vokalverket The (Fool’s) Game fra 2011. Dette verket, som er skrevet for 3 stemmer, gir meg umiddelbart assosiasjoner til orkesteret. Ja, det låter faktisk som et orkesterverk. Stemmens vokaler, konsonanter, frikativer og et variert sett av andre stemmefrembragte lyder fremstår som ulike orkesterinstrumenter. Verket er en odysse gjennom menneskelyder komponert i grenseland mellom det orkestrale og det teatrale. Det er både virtuost og enkelt på samme tid.
I Silent Songs for sopran og elektronikk, basert på sitater om stillhet, bryter tekstforståelse igjennom det rent musikalske og blir et bærende element parallelt og integrert i det musikalske universet. Et spennende verk som, på linje med de øvrige, åpner for mange mulige veier å utforske videre.
Til slutt vil jeg nevne Shadows and Shields fra 2014, skrevet for Bergen Filharmoniske Orkester. Det har et komplekst og samtidig emosjonelt uttrykk. Det er en musikk som inviterer tilhøreren med på en spennende reise gjennom ulike musikalske landskap som alle springer ut av hverandre som i et kaleidoskop. Du skaper en klangverden som både er mystisk, nesten drømmende og dramatisk direkte i sitt uttrykk. Og det er et solid håndverk som ligger til grunn for at du mestrer også denne formen.
Så hva er det som karakteriserer musikken din, Therese?
Du har allerede vist at du har en egen stemme. Musikken din har originalitet, den har intensitet og ekspressivitet, men den er samtidig blottet for det sentimentale. Den viser at du er både nysgjerrig og utforskende samtidig som du ikke er redd for det uttrykksfulle og emosjonelle.
Med andre ord: du har en vilje til å finne uttrykk, en vilje som er helt essensiell for all komponering og all kunst. For om denne viljen ikke er tilstede, om vi som publikum ikke kan høre denne viljen, dette engasjementet i musikken, da blir musikken likegyldig. Og er det noe din musikk ikke er, så er det likegyldig. Du er en komponist som har noe å meddele og som det vil bli spennende å følge videre fremover.
Gratulerer med prisen!
HER kan du lese mer om Therese Birkelund Ulvo